Radicaliteit is gevaarlijk

De eerste vraag die ik altijd verwacht als ik vertel dat ik christen ben is: ‘Dus je haat homo’s?’ of ‘heb je dan geen seks voor het huwelijk?’ of ‘dus je drinkt geen alcohol?’ Maar eigenlijk klopt deze verwachting vaak niet. De eerste vraag die ik vaker krijg is: ‘Aha, christen. Een serieuze christen?’ En dat vind ik interessant, want wanneer ben je een serieuze christen? Radicaliteit heeft hier veel mee te maken en aangezien dat een beetje een eng woord is, omdat media dit zonder enig probleem koppelen aan terrorisme en sektes, lijkt dit me een uitermate interessant onderwerp om eens over na te denken.

Het woordenboek heeft het volgende over radicaliteit te zeggen.

radicaal

Nou ja, ik kan nog wel even doorgaan, maar je begrijpt de strekking.

Confession: Mensen die radicaal zijn, vind ik vaak eng. Ik moet namelijk bij radicaliteit in het geloof direct denken aan kruistochten, schreeuwende straatpredikanten of aan IS. In mijn ogen zijn dit mensen die ergens ten diepste van overtuigd zijn en daar, wat er ook gebeurt, naar handelen. Je kan tegen ze zeggen wat je wilt, maar hun overtuiging is op geen enkele manier te bevragen of te veranderen. Hun argumenten zijn simpelweg: Het staat in de Bijbel, het staat in de Koran of God zei het tegen me in een droom. En dat soort dingen vind ik eng en gevaarlijk.

What about me?
Tijd om mezelf de vraag te stellen: In hoeverre ben ik met mijn christelijke overtuiging eng en gevaarlijk? Ik baseer mijn overtuigingen namelijk ook op de Bijbel. Als je mijn blogpost over de Bijbel leest, zie je zelfs dat ik dat ding als ‘volledig waar’ bestempel. Best eng.

Wat ik belangrijk vind is dat ik andere mensen niets opleg. Verschillende personen doen dingen op verschillende manieren en ik probeer hier niet veroordelend mee om te gaan. Ja, ik vertel waarom ik op een bepaalde manier over dingen denk en ja, vaak ben ik er ook echt wel van overtuigd dat ik ‘gelijk’ heb. Maar dat kan dan wel zo zijn, dit betekent niet dat de andere persoon minderwaardig is of dat de andere persoon zijn opvatting moét veranderen. Ik wil mijn mening verkondigen – je leest nota bene op dit moment mijn blog – maar ik wil mensen wel de mogelijkheid bieden om weg te klikken of een reactie te plaatsen waarin staat dat dit ontzettende onzin is.

Maar..
Er is één ding waar ik absoluut radicaal wil zijn. Je kunt tegen me zeggen wat je wilt, je kunt met me debatteren tot de zon opkomt, er is geen enkele manier, er is geen enkel argument die deze radicale opvatting in mij kan veranderen.

Ik wil radicaal liefhebben. Ik wil liefhebben tot het pijn doet. Ik wil die goedkope liefde niet die ik zo vaak om me heen zie. Goedkoop omdat mensen van elkaar houden, alleen omdat ze elkaar nodig hebben. Als dit niet langer het geval is, of als er iemand voorbij komt die meer te bieden heeft, loopt de relatie stuk. Ik wil radicaal liefhebben. Geven in plaats van nemen, geduldig zijn, altijd kijken wat het beste is voor de ander en daarna pas kijken naar mezelf.

f1becc9cd8a06f75ef879601a2e4246c

1st Corinthians 13: 4 – 8

Hier heb ik nog zo ontzettend veel in te leren, dat is niet te filmen. Maar dit is wat Jezus van me vraagt als het gaat om radicaliteit. Jezus zegt niet dat ik iedereen mijn mening moet opleggen, Jezus zegt niet dat iedereen met een andere mening minder waard is, Jezus zegt niet dat ik meer waard ben dan iemand die het bestaan van Jezus ontkent of negeert. Jezus is ontzettend duidelijk, hij zegt: “Heb God lief en heb je naaste lief als jezelf.” Daar wil ik radicaal in zijn.

Nu klopt het helemaal als je mij niet helemaal herkent in deze omschrijving van liefde, want man, wat is het moeilijk om op deze manier met mensen om te gaan. Ik schreef al eerder een post over hoe hypocriet ik ben, dat is hier ook zeker weer het geval. Maar, wat is het fantastisch om me op die radicale manier geliefd te voelen en elke dag een beetje meer te leren hoe ik op die manier ook zelf kan liefhebben.

Zeker dat ik dus een radicale christen ben, maar ik hoop alleen gevaarlijk liefdevol.

One thought on “Radicaliteit is gevaarlijk

  1. Hopelijk zal je als radicale Christen ook durven Jezus te erkennen voor wie hij werkelijk is en voor wat hij werkelijk gedaan heeft, in plaats van met de meerderheid te willen mee lopen die de offerdaad van Jezus minimalizeren door hem tot een god te maken, in plats hem te aanvaarden als een mens van vlees en bloed, gezonden door zijn hemelse Vader, de Enige Ware God.

    Like

Leave a Reply

